Skip to Content

Vytvoření objektu s využitím 3D efektu v Adobe Illustratoru.

Efekty jsou příkazy, které mění vzhled objektu velmi zajímavým způsobem. V případě 3D efektu snadno přeměníme dvojrozměrný obrázek na trojrozměrný tvar.
Jako první si vytvoříme obrázek, kterým budeme chtít 3D obrázek potáhnout. Můžeme ho umístit libovolně na kteroukoli stranu trojrozměrného objektu a nebo můžeme např. u čtverce potáhnout každou stranu jiným obrázkem. Je důležité celý obrázek označit (označit vše) a přetáhnout do panelů Symboly, kde se nám objeví instance tohoto obrázku jako symbol. S těmito symboly je pak možné pracovat při mapování 3D objektu.

Zde v příkladu vybereme např. nástroj Obdélník a jedenkrát klepneme myší na plátno. Šířku zadáme 325 bodů a výšku 220 bodů. Můžeme na obdélník aplikovat jakoukoli námi požadovanou barvu.
Nyní použijeme příkaz Efekt - 3D - Vytlačit a zkosit. Otevře se nám panel Volby efektu 3D. Zaškrtnutím políčka náhled a následným posunem myší ukázkové krychle doupravíme náš objekt  do požadovaného tvaru. (Zde je také potřeba použít následnou perspektivu, která dodá objektu reálný dojem.) Na výběr máme mnoho dalších nabídek.
Když jsme spokojeni s tvarem, přistoupíme k mapování obrazu. Klikneme na volbu Mapovat obraz, kde si můžeme šipkami vybírat mezi různými plochami kvádru, na které umisťujeme z rozbalovací nabídky jakýkoli symbol, právě třeba ten, který jsme dříve vytvořili. Každý symbol můžeme lehce upravovat, posouvat, měnit jeho velikost, atd. (Při editaci již existujícího efektu přejdeme na panel Vzhledy, kde na následný efekt poklepeme myší.)
Na dalších obrázcích je další zajímavá volba tohoto efektu a tou je obkroužení tvaru. Pomocí této volby si můžeme vytvořit libovolné vlastní 3D tvary.
Stačí nakreslit cestu (např. perem) a upravením odsazení je vytvoříme. Vybereme barvu tahu a znovu použijeme příkaz Efekt - 3D - Obkroužit. Chceme- li, aby byl objekt širší, použijeme již zmiňované odsazení. Další volby máme na výběr, můžeme přidat libovolné světelné zdroje, nebo stávající upravovat, určit úhel, perspektivu, vybrat povrch a další.

Ukázka vytvoření 3D objektu